Przejdź do treści

Porady logopedy

Kontakt do logopedy:

  • e-mail: atorbicz@edu.um.warszawa.pl
  • tel. 22 6415405,  517650792 (nr przedszkola)



  • PLAN GODZIN PRACY NAUCZYCIELA WYODRĘBNIONYCH NA KONSULTACJE

    19.09 - 23.09.2022

    Logopeda

    Alicja Torbicz

    21.09.2022

    23.09.2022

    13.30-14.00

    12.30-13.00

     

Szanowni Rodzice,


trwają logopedyczne badania przesiewowe. Przypominam, że wszystkie dzieci będą poddane takiemu badaniu, o ile mam na to Państwa zgodę. Pierwszeństwo mają dzieci najstarsze: grupa Rybek i grupa Tygrysków. Następne w kolejności są 5-latki: Promyczki i Jagódki, 4-latki: Sikorki i Skrzaty oraz 3-latki: Mróweczki i Jeżyki. Po zakończeniu badań otrzymają Państwo pisemny wynik oraz informację o zakwalifikowaniu (bądź niezakwalifikowaniu) do terapii logopedycznej.

Zachęcam również do kontrolowania toru oddechowego swoich pociech. Jedynym i prawidłowym torem oddechowym jest tor nosowy. Wdychane powietrze dostając się do organizmu przez nos, jest oczyszczone, ogrzane i nawilżone. Jeśli dostaje się bezpośrednio przez usta, zostaje pozbawione takich właściwości i doprowadza do częstszych chorób dróg oddechowych. W dłuższej perspektywie może dojść do szeregu poważniejszych nieprawidłowości m.in. zmian w budowie twarzoczaszki (spadek napięcia mięśni twarzy, notorycznie powiększone migdały podniebienne, bladość skóry, sińce pod oczami, zapadnięte policzki, wąskie/wysokie podniebienie, zwężenie łuków zębowych, obniżenie i cofnięcie żuchwy) niższa koncentracja i uwaga, zmęczenie, nerwowość, większa predyspozycja powstawania wad zgryzu, próchnicy i wad wymowy. Mamy teraz czas jesiennych infekcji proszę bacznie obserwować swoje dzieci i pomagać im w powrocie do właściwych nawyków:) Warunkiem prawidłowego toru oddechowego jest drożny nos.



Autor grafiki: Joanna Gajewska, fizjoterapeutka. Więcej na stronie https://kinezjoteka.pl/inne/1285/




Wszystkim nowym i tym znanym mi już rodzicom życzę wspaniałego roku!




Kontakt do logopedy:

  • e-mail: atorbicz@edu.um.warszawa.pl
  • tel. 22 6415405,  517650792 (nr przedszkola)
 
 
 
 Szanowni Rodzice,

 

chciałabym poinformować o możliwości umówienia się na spotkanie, rozmowę drogą mailową albo telefoniczną (bezpośredni nr do przedszkola). Bardzo cenię sobie spotkanie z Państwem, ponieważ wielokrotnie mogę dowiedzieć się o rzeczach, które mają niebagatelny wpływ na długość i jakość prowadzonej terapii.

Proszę również o systematyczne przynoszenie zeszytów na zajęcia logopedyczne i wykonywanie wklejanych ćwiczeń. Szanujmy swój czas oraz drzewa, których wycinka na rzecz papieru jest przez nas często bagatelizowana… Zasada jest prosta: nie będę drukować dodatkowych ćwiczeń, jeśli w zeszycie dotychczasowe ćwiczenia nie będą wykonane.

Na koniec jeśli zauważą Państwo inne niepokojące sygnały, które Was martwią – podzielmy się nimi z nauczycielem albo logopedą. Jesteśmy tu po to, żeby pomagać i dawać szansę lepszego rozwoju Waszym dzieciom. Rzeczy, które zostaną zlekceważone teraz, mogą niepotrzebnie stać się poważnym problemem w przyszłości.

Polecam również blogi, konta na Instagramie znanych i cenionych przeze mnie specjalistów: tam znajdą Państwo najnowsze informacje dot. dziecka, zdrowia, terapii, dodatkowych ćwiczeń:

 

Ćwiczenia ogólnodostępne, przygotowane przez panią Magdalenę Rybkę:

 

www.rossmann.pl/inspiracja/gimnastyka-jezyka-z-czysciochami–zabawy-logopedyczna-dla-dzieci,2106

Blog pani Magdaleny Rybki (Instagram: logopedarybka.pl)  https://logopedarybka.pl/ 

Blog pani Pauliny Mistal (Instagram: panilogopedyczna)  https://panilogopedyczna.pl/

Blog pani Uli Petryckiej (Instagram: kiedy.do.logopedy) https://kiedydologopedy.pl/blog/

 

Blog pani Marceliny Przeździęk (Instagram: marcelina_neurologopeda) 

 

Alicja Torbicz

logopeda

______________________________________________________________________________________________________
 
 

Szanowni Rodzice,

 

proszę o systematyczne przynoszenie zeszytów na terapię logopedyczną i pozostawianie ich w szatni (zabieramy je dopiero po zajęciach). Wszystkie ważne informacje dotyczące postępów, trudności, zalecanych ćwiczeń będą umieszczane w zeszytach. Przypominam również, że sukces nie zależy tylko od zajęć prowadzonych w przedszkolu (mamy bardzo ograniczony czas i spotykamy się tylko raz w
tygodniu), ale głównie od stałej pracy w domu. Przedszkole daje szansę na dobry i równy start edukacyjny wszystkim dzieciom. Zależy mi na każdym moim podopiecznym, bo każdy jest wyjątkowy i zasługuje na najlepszą opiekę, ale niestety nie jestem w stanie zagwarantować sukcesów terapeutycznych bez Państwa wsparcia.

 

Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania, wątpliwości, chcą Państwo omówić plan terapii, otrzymać dodatkowe ćwiczenia, skonsultować się w innej sprawie zachęcam do kontaktu i spotkania.

 

Logopeda    –    mgr Alicja Torbicz

_____________________________________________________________________________________________________

 

Szanowni Rodzice!

W związku z najnowszymi raportami OECD dot. międzynarodowej oceny umiejętności uczniów (PISA), norweskimi badaniami z 2018r. dot. inteligencji młodych Norwegów oraz brytyjskimi badaniami porównawczymi – poziom inteligencji ludzkiej gwałtownie spada, a te zatrważające zmiany obserwuje się już od końca lat 70. XXw. Przyczyn upatruje się głównie w szeroko pojętym dostępie do wysokich technologii, a może bardziej w ich nieograniczonym, często nadmiernym użytkowaniu. Z całego serca zachęcam do zapoznania się z artykułem (bazującym na rzetelnych źródłach) pani Pauliny Mistal, znanej bardziej jako „Pani logopedyczna”. Link do artykułu poniżej.

Przypomnę również, że według zaleceń WHO – Światowej Organizacji Zdrowia, dziecko do 3 r. ż. nie powinno w żadnym wypadku korzystać z wysokich technologii (telewizji, telefonów, DVD itp.), bo jak podkreśla „nie przynosi im żadnych korzyści edukacyjnych, a wręcz wpływa szkodliwie na ich rozwój.” Dzieci starsze powinny korzystać z nich w ograniczonym zakresie.

To, co niepokoi najbardziej z mojego punktu widzenia, to fakt, że zbyt szybkie zaznajomienie małego dziecka z technologią upośledza jego mózg, umiejętności poznawcze oraz naraża je na opóźnienie w rozwoju mowy (Spitzer M.).

Dajmy dzieciom szansę na aktywne, a więc polisensoryczne eksplorowanie świata. Najlepszym nauczycielem jest drugi człowiek.

(https://panilogopedyczna.pl/2021/03/spada-poziom-ludzkiej-inteligencji-winny-wysokie-technologie/)

 

______________________________________________________________________________________________

„Pokaż mi co i jak jesz, a powiem ci jak sprawną masz buzię i język.”

Drodzy Rodzice,

obserwując wasze pociechy podczas posiłków, zauważyłam pewne nieprawidłowości – jedną z nich jest brak umiejętności prawidłowego odgryzania i przeżuwania pokarmów.

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) pierwsze stałe pokarmy należy wprowadzić już po 6 miesiącu życia dziecka, kiedy pojawia się pierwszy ząbek. Jest to sygnał, że dziecko jest gotowe na trudniejsze faktury, na nowe doświadczenia żywieniowe. Utrzymanie diety zmiksowanej po pierwszym półroczu życia dziecka sprzyja nie tylko niedokrwistości, gorszej koordynacji, ale i opóźnionemu rozwojowi motorycznemu dziecka i narządu mowy, który bezpośrednio wpływa na opóźnienie rozwoju mowy czy wystąpienie wad wymowy.

Stąd – warto pamiętać, że pierwszym i najważniejszym treningiem dla narządów artykulacyjnych (języka, wargi dolnej i górnej, policzków, żuchwy) jest właśnie gryzienie i przeżuwanie posiłków o normalnej konsystencji – konsystencji stałej, z grudkami i pełnymi kawałkami.

 „Aby głośno i wyraźnie mówić, dziecko musi najpierw wyćwiczyć mięśnie artykulacyjne – a jest ich 40 i są to te same mięśnie, które są odpowiedzialne za żucie, gryzienie, otwieranie i zamykane ust, chwytanie wargami i przesuwanie pokarmu w ustach. Dziecko, które nie wyćwiczy swoich mięśni warg, języka, gardła i twarzy podczas jedzenia, nie będzie w stanie prawidłowo mówić.” (Loszek K., Trafalska E., 2016).

Dziecko 3 – letnie powinno jeść jak osoba dorosła. Dajmy mu szansę na prawidłowy rozwój.

 

Logopeda

mgr Alicja Torbicz

Bibliografia:

Banaszkiewicz A., Walencik-Topiłko A., „Profilaktyka logopedyczna” [w:] „Wczesna interwencja logopedyczna”, Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Harmonia Universalis, Gdańsk 2016, str. 712-726

Loszek K., Trafalska E. „Wspólnie z dziećmi. O żywieniu małego dziecka w żłobku i w domu. Teoria i praktyka”, Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Departament Komunikacji Społecznej i Zdrowia Urzędu Miasta Łodzi, Łódź 2016, str. 15

Skrzek J., „Diagnoza i terapia funkcji pokarmowych w obrębie okolicy orofacjalnej – połykanie, gryzienia i żucia” [w:] „Wczesna interwencja logopedyczna”, Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Harmonia Universalis, Gdańsk 2016, str. 337-353

Skip to content