Przejdź do treści

Porady logopedy

Kontakt do logopedy:

Logopeda Agnieszka Woda

  • e-mail: AWoda@eduwarszawa.pl
  • tel. 22 259 61 41,                             517650792 (nr przedszkola)
  • Dziennik INSO

Możliwość konsultacji z logopedą

*po wcześniejszym umówieniu telefonicznym lub mailowym

poniedziałek                  8:00 – 9:00

wtorek                           11:30 -14:30

środa                               8:00 -14:00

czwartek                         8:00 -14:00

piątek                               8:00 -14:00

Szanowni Państwo,

w okresie jesienno-zimowym szczególnie zwracamy uwagę na sposób oddychania dzieci. Przypominam, że jedynym, prawidłowym i fizjologicznym torem oddechowym jest tor nosowy. Aby go utrzymać, muszą być spełnione pewne warunki:

1. Drożny nos.

2. Brak przerostu adenoidu, a więc migdałka gardłowego. Migdałki podniebienne (widoczne przy szeroko otwartych ustach) nie powinny zajmować zbyt dużej przestrzeni w gardle, ponieważ blokują drożność nosa i dróg oddechowych. W przypadku przedłużających się infekcji oraz nasilonych objawów (grafika 2) należy skonsultować się z laryngologiem/otolaryngologiem.

3. Język powinien wypełniać przestrzeń podniebienną, dlatego podniebienie nie może być wąskie i wysokie. Tu należy zadbać o prawidłowy sposób żucia, połykania, zgryz dziecka.

4. Zęby* powinny być lekko zwarte. Bez zbędnego przeciążania stawów skroniowo-żuchwowych = nie zaciskamy zębów. 

*eliminujemy główne przyczyny wad zgryzu u dzieci w postaci parafunkcji (ssanie kciuka, ssanie smoczka) oraz dysfunkcji (nieprawidłowe żucie-jednostronne i połykanie, np. z językiem w przestrzeni zębowej lub wargowej, picie z butelki czy „kubka niekapka”)

5. Wargi powinny być zwarte symetrycznie, nie mogą powodować żadnych widocznych napięć w obrębie brody (mięsień bródkowy) oraz warg (mięsień okrężny ust).

To bardzo istotne warunki, które muszą być przez Państwa stale monitorowane. To jak dziecko oddycha w wieku przedszkolnym, ma ogromny wpływ na rozwój jego twarzoczaszki i ogólne funkcjonowanie. Reszta informacji w artykułach:

Oddychanie przez usta szkodzi zdrowiu i negatywnie wpływa na samopoczucie #OddychamNosem

Plaga międzyzębowości – oddychanie ustami, smoczek, niekapek, ssanie kciuka, krótkie wędzidełko – oto najczęstsze przyczyny

przesiewowe badania logopedyczne dobiegły końca. Najpóźniej w poniedziałek 16.10 otrzymają Państwo pisemny wynik oraz informację o zakwalifikowaniu (bądź niezakwalifikowaniu) do terapii logopedycznej.

                Terapia logopedyczna jest bezpłatna i odbywa się na terenie przedszkola.

    Terapia odbywa się raz w tygodniu dla 6 i 5-latków oraz raz na 2 tygodnie dla 4-latków.

Proszę pamiętać o przyniesieniu zeszytu do terapii logopedycznej (dowolny format, 32/60-kartkowy) i pozostawienie go w szatni na półce. Proszę o regularne przeglądanie zeszytu i wykonywanie w domu zaleconych ćwiczeń. 

      Zeszyt zostawiamy w dniu terapii w przedszkolu i zabieramy po zajęciach do domu.


Szanowni Rodzice,
chciałabym poinformować o możliwości umówienia się na spotkanie, rozmowę drogą mailową albo telefoniczną (bezpośredni nr do przedszkola). Bardzo cenię sobie spotkanie z Państwem, ponieważ wielokrotnie mogę dowiedzieć się o rzeczach, które mają niebagatelny wpływ na długość i jakość prowadzonej terapii.

Proszę również o systematyczne przynoszenie zeszytów na zajęcia logopedyczne i wykonywanie wklejanych ćwiczeń. Szanujmy swój czas oraz drzewa, których wycinka na rzecz papieru jest przez nas często bagatelizowana… Zasada jest prosta: nie będę drukować dodatkowych ćwiczeń, jeśli w zeszycie dotychczasowe ćwiczenia nie będą wykonane.

Na koniec jeśli zauważą Państwo inne niepokojące sygnały, które Was martwią – podzielmy się nimi z nauczycielem albo logopedą. Jesteśmy tu po to, żeby pomagać i dawać szansę lepszego rozwoju Waszym dzieciom. Rzeczy, które zostaną zlekceważone teraz, mogą niepotrzebnie stać się poważnym problemem w przyszłości.

Polecam również blogi, konta na Instagramie znanych i cenionych przeze mnie specjalistów: tam znajdą Państwo najnowsze informacje dot. dziecka, zdrowia, terapii, dodatkowych ćwiczeń:

 

Ćwiczenia ogólnodostępne, przygotowane przez panią Magdalenę Rybkę:

www.rossmann.pl/inspiracja/gimnastyka-jezyka-z-czysciochami–zabawy-logopedyczna-dla-dzieci,2106

Blog pani Magdaleny Rybki (Instagram: logopedarybka.pl)  https://logopedarybka.pl/ 

Blog pani Pauliny Mistal (Instagram: panilogopedyczna)  https://panilogopedyczna.pl/

Blog pani Uli Petryckiej (Instagram: kiedy.do.logopedy) https://kiedydologopedy.pl/blog/

 

Blog pani Marceliny Przeździęk (Instagram: marcelina_neurologopeda) 

Alicja Torbicz

logopeda

______________________________________________________________________________________________________
 
 

Szanowni Rodzice,

proszę o systematyczne przynoszenie zeszytów na terapię logopedyczną i pozostawianie ich w szatni (zabieramy je dopiero po zajęciach). Wszystkie ważne informacje dotyczące postępów, trudności, zalecanych ćwiczeń będą umieszczane w zeszytach. Przypominam również, że sukces nie zależy tylko od zajęć prowadzonych w przedszkolu (mamy bardzo ograniczony czas i spotykamy się tylko raz w
tygodniu), ale głównie od stałej pracy w domu. Przedszkole daje szansę na dobry i równy start edukacyjny wszystkim dzieciom. Zależy mi na każdym moim podopiecznym, bo każdy jest wyjątkowy i zasługuje na najlepszą opiekę, ale niestety nie jestem w stanie zagwarantować sukcesów terapeutycznych bez Państwa wsparcia.

Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania, wątpliwości, chcą Państwo omówić plan terapii, otrzymać dodatkowe ćwiczenia, skonsultować się w innej sprawie zachęcam do kontaktu i spotkania.

Logopeda    –    mgr Alicja Torbicz

_____________________________________________________________________________________________________

Szanowni Rodzice!

W związku z najnowszymi raportami OECD dot. międzynarodowej oceny umiejętności uczniów (PISA), norweskimi badaniami z 2018r. dot. inteligencji młodych Norwegów oraz brytyjskimi badaniami porównawczymi – poziom inteligencji ludzkiej gwałtownie spada, a te zatrważające zmiany obserwuje się już od końca lat 70. XXw. Przyczyn upatruje się głównie w szeroko pojętym dostępie do wysokich technologii, a może bardziej w ich nieograniczonym, często nadmiernym użytkowaniu. Z całego serca zachęcam do zapoznania się z artykułem (bazującym na rzetelnych źródłach) pani Pauliny Mistal, znanej bardziej jako „Pani logopedyczna”. Link do artykułu poniżej.

Przypomnę również, że według zaleceń WHO – Światowej Organizacji Zdrowia, dziecko do 3 r. ż. nie powinno w żadnym wypadku korzystać z wysokich technologii (telewizji, telefonów, DVD itp.), bo jak podkreśla „nie przynosi im żadnych korzyści edukacyjnych, a wręcz wpływa szkodliwie na ich rozwój.” Dzieci starsze powinny korzystać z nich w ograniczonym zakresie.

To, co niepokoi najbardziej z mojego punktu widzenia, to fakt, że zbyt szybkie zaznajomienie małego dziecka z technologią upośledza jego mózg, umiejętności poznawcze oraz naraża je na opóźnienie w rozwoju mowy (Spitzer M.).

Dajmy dzieciom szansę na aktywne, a więc polisensoryczne eksplorowanie świata. Najlepszym nauczycielem jest drugi człowiek.

(https://panilogopedyczna.pl/2021/03/spada-poziom-ludzkiej-inteligencji-winny-wysokie-technologie/)

______________________________________________________________________________________________

„Pokaż mi co i jak jesz, a powiem ci jak sprawną masz buzię i język.”

Drodzy Rodzice,

obserwując wasze pociechy podczas posiłków, zauważyłam pewne nieprawidłowości – jedną z nich jest brak umiejętności prawidłowego odgryzania i przeżuwania pokarmów.

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) pierwsze stałe pokarmy należy wprowadzić już po 6 miesiącu życia dziecka, kiedy pojawia się pierwszy ząbek. Jest to sygnał, że dziecko jest gotowe na trudniejsze faktury, na nowe doświadczenia żywieniowe. Utrzymanie diety zmiksowanej po pierwszym półroczu życia dziecka sprzyja nie tylko niedokrwistości, gorszej koordynacji, ale i opóźnionemu rozwojowi motorycznemu dziecka i narządu mowy, który bezpośrednio wpływa na opóźnienie rozwoju mowy czy wystąpienie wad wymowy.

Stąd – warto pamiętać, że pierwszym i najważniejszym treningiem dla narządów artykulacyjnych (języka, wargi dolnej i górnej, policzków, żuchwy) jest właśnie gryzienie i przeżuwanie posiłków o normalnej konsystencji – konsystencji stałej, z grudkami i pełnymi kawałkami.

 „Aby głośno i wyraźnie mówić, dziecko musi najpierw wyćwiczyć mięśnie artykulacyjne – a jest ich 40 i są to te same mięśnie, które są odpowiedzialne za żucie, gryzienie, otwieranie i zamykane ust, chwytanie wargami i przesuwanie pokarmu w ustach. Dziecko, które nie wyćwiczy swoich mięśni warg, języka, gardła i twarzy podczas jedzenia, nie będzie w stanie prawidłowo mówić.” (Loszek K., Trafalska E., 2016).

Dziecko 3 – letnie powinno jeść jak osoba dorosła. Dajmy mu szansę na prawidłowy rozwój.

Logopeda

mgr Alicja Torbicz

Bibliografia:

Banaszkiewicz A., Walencik-Topiłko A., „Profilaktyka logopedyczna” [w:] „Wczesna interwencja logopedyczna”, Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Harmonia Universalis, Gdańsk 2016, str. 712-726

Loszek K., Trafalska E. „Wspólnie z dziećmi. O żywieniu małego dziecka w żłobku i w domu. Teoria i praktyka”, Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Departament Komunikacji Społecznej i Zdrowia Urzędu Miasta Łodzi, Łódź 2016, str. 15

Skrzek J., „Diagnoza i terapia funkcji pokarmowych w obrębie okolicy orofacjalnej – połykanie, gryzienia i żucia” [w:] „Wczesna interwencja logopedyczna”, Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Harmonia Universalis, Gdańsk 2016, str. 337-353

Skip to content