Przejdź do treści

Ćwiczenia praktycznego dnia metodą Marii Montessori

W pracy z dziećmi wykorzystujemy elementy metody Marii Montessori.

Maria Montessori (1870 – 1952) twórczyni systemu wychowania dzieci w wieku przedszkolnym, nazwanym później metodą Marii Montessori, wierzyła w ogromne możliwości dziecka i jego inteligencję. Zdawała sobie sprawę jak my dzisiaj, że dziecko posiada ogromną potrzebę odkrywania, ciekawość świata i jego poznania.

Metoda M. Montessori kładzie nacisk na swobodny rozwój dzieci, przeciwstawia się systemowi szkolnemu tłumiącemu aktywność dzieci, którego symbolem była dla M. Montessori „szkolna ławka”. Montessori uważała, że głównym zadaniem pedagogiki jest wspieranie spontaniczności i twórczości dzieci, umożliwianie im wszechstronnego rozwoju fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego.

Maria Montessori stworzyła materiał do nauki, który jest kluczem do świata i inspiruje dzieci do odkrywania nowych rzeczy. Materiał jest podzielony na: praktyczny, sensoryczny, językowy, matematyczny i kulturalny.

Proponujemy Państwu niektóre ćwiczenia z dnia praktycznego, które można zastosować we własnym domu w pracy z dzieckiem. Są to materiały, które każdy ma w swojej szafie. Poprzez wykonywanie tych ćwiczeń dziecko wzmacnia poczucie własnej wartości, rozwija samodzielność oraz doskonali koordynację ruchów. Dzięki tym prostym przedmiotom dzieci będą doskonaliły swoje umiejętności.

Zestaw do sprzątania

Dla Marii Montessori ważne było aby dzieci dbały o swoje otoczenie, o porządek wykonując różnego rodzaju czynności porządkowe.

Zestaw do sprzątania zawiera: miotłę, szufelkę i zmiotkę. Wyznaczamy dziecku pole, do którego ma zamiatać śmieci, pokazujemy prawidłowe trzymanie miotły (oburącz), tłumaczymy: najpierw zamiatasz do wyznaczonego pola, następnie jedną ręką trzymasz szufelkę w tym polu, blisko śmieci i zmiotką zamiatasz śmieci do szufelki. Pamiętamy aby dziecko przesuwało miotłę i zmiotkę po podłodze (nie odrywając jej od podłogi). Aby urozmaicić dziecku ćwiczenie i w ogóle zachęcić je do pracy używamy różnych materiałów do zamiatania np. suszone kwiaty, bibuła, kasztany a następnie wdrażamy do naturalnego zamiatania powierzchni w naszym domu.

Przesypywanie za pomocą łyżeczki

Przygotowujemy dwie równe miseczki, tacę, łyżeczkę, materiał do przesypywania: kasza, ryż, makaron, płatki kukurydziane.

Kładziemy miseczki na tacy, po środku nich umieszczamy łyżeczkę (uchwytem do dziecka). Do miseczki lewej wsypujemy materiał do przesypywania np. ryż i przesypujemy od lewej do prawej miseczki.

Prezentacja: prawą ręką chwytamy łyżeczkę, lewa ręka przytrzymuje miseczkę, nabieramy łyżeczką ryż, podnosimy nieco w górę i czekamy do momentu aż nadmiar ryżu spadnie, następnie przenosimy łyżeczkę z ryżem nad prawą miseczkę i wysypujemy ryż przez ruch nadgarstka. Powtarzamy czynności aż do momentu przesypania ryżu do prawej miseczki.

Celem bezpośrednim tego ćwiczenia jest prawidłowe trzymanie łyżeczki a pośrednim celem przygotowanie do prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego i przygotowanie do matematyki (pojęcia pusta, pełna, mniej, więcej).

Zabawa z guzikami

Kształty – z kolorowych guzików można budować świetne kształty i odgadywać co powstało / świetne ćwiczenie na wyobraźnię dla rodziców/

Guzikowy taniec – dobre ćwiczenie powyżej 2 roku życia na koordynacje ruchową. Kładziemy guzik na dłoni, stopie, ramieniu i z nim tańczymy.

Rękawiczka – rozsypujemy guziki na podłodze i zbieramy przez rękawiczkę. Dla starszych dzieci polecamy rękawicę kuchenną, bo będzie to dla nich duże utrudnienie i większa zabawa. Dla maluszków rękawiczki nie trzeba, samo zbieranie małymi paluszkami jest wyzwaniem.

Poproszę guzik… – zabawa dla rodzica z dzieckiem lub dwójki rodzeństwa. Rozsypujemy różne guziki na podłodze. Opisujemy dziecku konkretny guzik, np. poproszę guzik duży czerwony z 2 dziurkami. Doskonałe ćwiczenie na zmysł wzroku, orientację i koncentrację.

Skip to content