Serdecznie zapraszamy do przedszkola 1 września.
Przedszkole jest czynne w godzinach 7:00 – 17:00.
Informacje dla rodziców dzieci 3 letnich
We wrześniu w przedszkolu Państwa dziecku potrzebne będą (tzw. „Wyprawka 3 – latka”):
– wygodne, podpisane ubrania, które dziecko jest w stanie samodzielnie zdjąć i założyć;
– podpisane ubrania na przebranie (koszulka, spodenki, majteczki i skarpetki) w podpisanym worku;
– podpisany ręcznik do rąk (wymiary 50×30 cm);
– podpisane wygodne kapcie;
– mokre i suche chusteczki.
Dla dzieci leżakujących:
– podpisane: śpiwór lub koc w poszwie (wymiary 140 x 200 cm), piżama.
Przedstawiamy Państwu kilka wskazówek dotyczących pożegnań z dzieckiem:
- Krótkie pożegnanie
Przeciąganie pożegnania bardzo utrudnia rozstanie dziecku. Długie dyskusje przy drzwiach, przeciągane uściski, pożegnania i powroty dziecka sprawiają, że sytuacja staje się trudna dla wszystkich stron – zarówno rodzica, dziecka, jak i nauczyciela.
- Rutyna
Warto umówić się z dzieckiem na sposób pożegnania i trzymać się przyjętej zasady. To może być cokolwiek, co odpowiada rodzicowi i dziecku, np. kiedy dziecko jest już przebrane „buziak, przytulas, piąteczka i idziesz do pani”. Pierwszego dnia ciężko mówić o rutynie, ale po jakimś czasie dziecko zacznie się przyzwyczajać, a rozstanie będzie łatwiejsze.
- Pozytywne komunikaty
Kiedy mówimy dziecku „Nie bój się!”, to właściwie wtedy uświadamiamy mu, że jest w ogóle czego się bać. Strach w naszym głosie, żal i współczucie nieświadomie sprawiają, że dziecko utwierdza się w przekonaniu, że dzieje mu się krzywda. Spokojnie J Nic złego się nie wydarzy! Niech dziecko czuje to również od rodzica. „Będzie fajnie! Miłej zabawy!”
- Mówienie prawdy
Kiedy mówimy: „Mamusia pójdzie na chwilę do samochodu i za chwileczkę wraca”, nie mówimy prawdy, a dziecko szybko się zorientuje, że nie może ufać rodzicowi. Brak zaufania do rodzica przekłada się na brak zaufania wobec nowej pani i przedłuża proces adaptacji dziecka do przedszkola. „Ucieczka rodzica”, gdy dziecko zajmie się zabawą i odwróci swoją uwagę działa tak samo i nie przynosi pozytywnych efektów.
- Cierpliwość i wrażliwość
Okres adaptacyjny potrafi być burzliwy i długi. Wiele zależy od rodzica i nauczyciela, ale i od wrażliwości dziecka, która jest od nas niezależna. Warto więc uzbroić się w cierpliwość, pozytywnie nastawić i być wsparciem dla dziecka. Krzyk i negatywne komunikaty („Jak nie przestaniesz płakać, to zabieram misia do domu”) tylko pogarszają sytuację. Pomocna może okazać się ulubiona zabawka dziecka i wspólne wybieranie jej przed wyjściem.
- Wejście do sali
To bardzo ważne, by dziecko weszło do sali na własnych nogach, a nie na rękach rodzica. Moment „wyrywania dziecka” z objęć mamy jest nieprzyjemny dla każdej ze stron – dziecka, rodzica i nauczyciela. Dziecko zaczyna widzieć w nauczycielu osobę, która siłą odbiera je mamie. Dużo przyjemniej nam, nauczycielom, przejąć rączkę dziecka i uściskać je od wejścia, niż wyrwać dziecko rodzicowi. Buduje to zaufanie dziecka.
Doświadczenie uczy, że tatusiowie są bardziej stanowczy i że to oni powinni w pierwszych dniach odprowadzać maluchy do przedszkola.
- Zaufanie
Pierwsze dni w przedszkolu to trudny czas nie tylko dla dziecka, ale i dla rodzica. Wiemy o tym doskonale. W związku z tym zapewniamy, że niebawem Państwa maluszki pokonają strach i z radością będą biegły do przedszkola.
Wymagania jakie stawia przedszkole w zakresie samoobsługi:
- umiejętność komunikowania potrzeb fizjologicznych,
- umiejętność podciągnięcia majteczek,
- umiejętność korzystania z papieru toaletowego,
- umiejętność mycia rąk i wycierania,
- umiejętność samodzielnego jedzenia (posługiwania się łyżką i widelcem), a także gryzienia,
- umiejętność samodzielnego ubierania się i rozbierania – przynajmniej podejmowania takich prób.
Reakcje dzieci na nowe sytuacje
- Płacz – w ten sposób emocje znajdują ujście.
- Wycofanie – emocje nie znajdują ujścia, dziecko staje się apatyczne, smutne.
- Pozorna akceptacja.
- Zaburzenia funkcjonowania np.: zaburzenia snu, moczenie nocne, jąkanie.
- Agresja wobec innych dzieci lub dorosłych.


