Przejdź do treści

Serdecznie zapraszamy 1 września

  • przez

Serdecznie zapraszamy do przedszkola 1 września.

Przedszkole jest czynne w godzinach 7:00 – 17:00.

 

Informacje dla rodziców dzieci 3 letnich

We wrześniu w przedszkolu Państwa dziecku potrzebne będą (tzw. „Wyprawka 3 – latka”):

– wygodne, podpisane ubrania, które dziecko jest w stanie samodzielnie zdjąć i założyć;

– podpisane ubrania na przebranie (koszulka, spodenki, majteczki i skarpetki) w podpisanym worku;

– podpisany ręcznik do rąk (wymiary 50×30 cm);

– podpisane wygodne kapcie;

– mokre i suche chusteczki.

Dla dzieci leżakujących:

– podpisane: śpiwór lub koc w poszwie (wymiary 140 x 200 cm), piżama.

 

Przedstawiamy Państwu kilka wskazówek dotyczących pożegnań z dzieckiem:

  1. Krótkie pożegnanie

Przeciąganie pożegnania bardzo utrudnia rozstanie dziecku. Długie dyskusje przy drzwiach, przeciągane uściski, pożegnania i powroty dziecka sprawiają, że sytuacja staje się trudna dla wszystkich stron – zarówno rodzica, dziecka, jak i nauczyciela.

  1. Rutyna

Warto umówić się z dzieckiem na sposób pożegnania i trzymać się przyjętej zasady. To może być cokolwiek, co odpowiada rodzicowi i dziecku, np. kiedy dziecko jest już przebrane „buziak, przytulas, piąteczka i idziesz do pani”. Pierwszego dnia ciężko mówić o rutynie, ale po jakimś czasie dziecko zacznie się przyzwyczajać, a rozstanie będzie łatwiejsze.

  1. Pozytywne komunikaty

Kiedy mówimy dziecku „Nie bój się!”, to właściwie wtedy uświadamiamy mu, że jest w ogóle czego się bać. Strach w naszym głosie, żal i współczucie nieświadomie sprawiają, że dziecko utwierdza się w przekonaniu, że dzieje mu się krzywda. Spokojnie J Nic złego się nie wydarzy! Niech dziecko czuje to również od rodzica. „Będzie fajnie! Miłej zabawy!”

  1. Mówienie prawdy

Kiedy mówimy: „Mamusia pójdzie na chwilę do samochodu i za chwileczkę wraca”, nie mówimy prawdy, a dziecko szybko się zorientuje, że nie może ufać rodzicowi. Brak zaufania do rodzica przekłada się na brak zaufania wobec nowej pani i przedłuża proces adaptacji dziecka do przedszkola. „Ucieczka rodzica”, gdy dziecko zajmie się zabawą i odwróci swoją uwagę działa tak samo i nie przynosi pozytywnych efektów.

  1. Cierpliwość i wrażliwość

Okres adaptacyjny potrafi być burzliwy i długi. Wiele zależy od rodzica i nauczyciela, ale i od wrażliwości dziecka, która jest od nas niezależna. Warto więc uzbroić się w cierpliwość, pozytywnie nastawić i być wsparciem dla dziecka. Krzyk i negatywne komunikaty („Jak nie przestaniesz płakać, to zabieram misia do domu”) tylko pogarszają sytuację. Pomocna może okazać się ulubiona zabawka dziecka i wspólne wybieranie jej przed wyjściem.

  1. Wejście do sali

To bardzo ważne, by dziecko weszło do sali na własnych nogach, a nie na rękach rodzica. Moment „wyrywania dziecka” z objęć mamy jest nieprzyjemny dla każdej ze stron – dziecka, rodzica i nauczyciela. Dziecko zaczyna widzieć w nauczycielu osobę, która siłą odbiera je mamie. Dużo przyjemniej nam, nauczycielom, przejąć rączkę dziecka i uściskać je od wejścia, niż wyrwać dziecko rodzicowi. Buduje to zaufanie dziecka.

Doświadczenie uczy, że tatusiowie są bardziej stanowczy i że to oni powinni w pierwszych dniach odprowadzać maluchy do przedszkola.

  1. Zaufanie

Pierwsze dni w przedszkolu to trudny czas nie tylko dla dziecka, ale i dla rodzica. Wiemy o tym doskonale. W związku z tym zapewniamy, że niebawem Państwa maluszki pokonają strach i z radością będą biegły do przedszkola.

Wymagania jakie stawia przedszkole w zakresie samoobsługi:

  • umiejętność komunikowania potrzeb fizjologicznych,
  • umiejętność podciągnięcia majteczek,
  • umiejętność korzystania z papieru toaletowego,
  • umiejętność mycia rąk i wycierania,
  • umiejętność samodzielnego jedzenia (posługiwania się łyżką i widelcem), a także gryzienia,
  • umiejętność samodzielnego ubierania się i rozbierania – przynajmniej podejmowania takich prób.

Reakcje dzieci na nowe sytuacje

  • Płacz – w ten sposób emocje znajdują ujście.
  • Wycofanie – emocje nie znajdują ujścia, dziecko staje się apatyczne, smutne.
  • Pozorna akceptacja.
  • Zaburzenia funkcjonowania np.: zaburzenia snu, moczenie nocne, jąkanie.
  • Agresja wobec innych dzieci lub dorosłych.

Logo

 

Przejdź do treści