Przejdź do treści

Bezpieczeństwo/Zdrowie

BEZPIECZEŃSTWO

Standardy Ochrony Dzieci w Przedszkolu Nr 401
Standard I. POLITYKA:
Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

      1. Polityka dotyczy całego personelu (pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy – na wszystkich szczeblach placówki).
      2. W Przedszkolu jest powołany zespół ds. Polityki Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem odpowiedzialny za monitoring realizacji Polityki.
      3. Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa:
      • zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
      • sposób reagowania w placówce na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia
      • zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko
      • zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
      • zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci 
      • 4.Polityka jest opublikowana i promowana wśród całego personelu, rodziców i dzieci, a poszczególne grupy są z nią zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne.

Standard II. PERSONEL:
Placówka monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.

Standardy podstawowe: 

      1. W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje.
      2. Placówka uzyskuje dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacje z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyska oświadczenia całego personelu dotyczące niekaralności lub braku toczących się wobec nich postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego.
      3. Określone są zasady bezpiecznych relacji całego personelu placówki z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania w placówce są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem.
      4. Placówka zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
      • rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci
      • procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia
      • odpowiedzialności prawnej pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania interwencji.
      • procedury „Niebieskiej Karty”

Standardy uzupełniające:

      1. Personel pedagogiczny pracujący z dziećmi i ich opiekunami jest przygotowany, by edukować:
      • dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem
      • opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
      • w placówce jest zorganizowana tablica STOP PRZEMOCY z umieszczonymi informacjami dotyczącymi ochrony dzieci przed krzywdzeniem i poradnikami dla osób dotkniętych przemocą.
      1. Personel dysponuje materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz je wykorzystuje.

Standard III. PROCEDURY:
W placówce funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.

      1. Placówka wypracowała procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć
        w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.
      2. Placówka dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.

Standard IV. MONITORING:
Organizacja/instytucja monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.

Standardy podstawowe:

      1. Przyjęta polityka ochrony dzieci jest weryfikowana – przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

Standardy uzupełniające:

      1. Monitoring Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest przeprowadzany w każdym roku za pomocą ankiet monitorujących, obserwacji i rozmów.
      2. Z czynności monitorujących Zespół ds. Polityki ochrony Dzieci przed krzywdzeniem reaguje na ewentualne sygnały naruszania Polityki, sporządza raport i wnioski.
 
POLITYKA OCHRONY PRZED KRZYWDZENIEM DZIECI
W przedszkolu opracowana została Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Zapisy w niej zawarte określają zasady obowiązujące w przedszkolu dotyczące bezpieczeństwa, określają zachowania dopuszczalne i niedopuszczalne wobec dziecka, wskazują na procedury jakie należy wdrożyć w przypadku podejrzenia o krzywdzenie dziecka w przedszkolu lub poza przedszkolem.
Powyższy dokument znajduje się na tablicy informacyjnej w Przedszkolu.

KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA
Od najmłodszych lat dzieci powinny zdawać sobie sprawę z tego, że im również przysługują prawa oraz jak te prawa przekładają się na codzienne życie.Dzieci mają prawo do ochrony przed przemocą, zaniedbaniem i narkotykami, prawo do wychowania w rodzinie a w przypadku rozwodu do widywania obojga rodziców, prawo do edukacji, ochrony zdrowia i godziwych warunków socjalnych oraz, że są równi wobec prawa niezależnie od koloru skóry, narodowości, wyznawanej religii czy statusu materialnego.Poniżej przyjazna, nie tylko dzieciom, wersja Konwencji o prawach dziecka. Zawiera spis wszystkich artykułów zawartych w Konwencji, dla łatwiejszego czytania i zrozumienia pogrupowanych tematycznie. Na końcu publikacji umieszczono informacje gdzie dzieci mogą szukać pomocy, gdy ich prawa są łamane.
Konwencja o prawach dziecka

Dziecięcy Telefon Zaufania –  800 12 12 12 

Szanowni Państwo,

Rzecznik Praw Dziecka zainicjował przedsięwzięcie stanowiące jedną z możliwości odpowiedzi na potrzeby dzieci i młodzieży zmagających się z kryzysem psychicznym. Zważywszy na sytuację związaną z panującą pandemią koronawirusa oraz wiążącymi się z nią przymusem izolacji, ograniczenia kontaktów, w tym też utrudnionej możliwości uzyskania pomocy psychologicznej, uruchomił całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania –  800 12 12 12 i dedykowany młodym ludziom czat internetowy. Podejmując kontakt za pośrednictwem tych dwóch kanałów komunikacji dziecko uzyskać może natychmiastowe wsparcie, podzielić się swoimi przeżyciami i wspólnie ze wspierającą osobą dorosłą zastanowić się nad rozwiązaniem swoich problemów.

Niebieska Linia

ul. Korotyńskiego 13, Warszawa 02-121

pogotowie@niebieskalinia.pl

(+48) 22 824-25-01 (sekretariat)

22 668-70-00 (Poradnia Telefoniczna „Niebieskiej Linii”) http://www.niebieskalinia.pl

Instytucje pracujące w ramach Niebieskiej Linii:

*Poradnie pogotowia

  • prawna
  • telefoniczna
  • środowiskowa
  • mailowa

*Ośrodek Pomocy dla Osób Pokrzywdzonych Przestępstwem



ZDROWIE

Szanowni Państwo,

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m.st. Warszawie w ramach akcji profilaktycznej dotyczącej wszawicy „Samo umycie włosów nie wystarczy” przekazuje materiały edukacyjne z zakresu profilaktyki wszawicy .

Z uwagi na wciąż aktualny problem występowania wszawicy oraz niedostateczny brak świadomości wśród społeczeństwa na temat jak skutecznie radzić sobie z tymi pasożytami i jak prawidłowo postępować w przypadku zdiagnozowania wszawicy przekazujemy materiały w formie elektronicznej:

– plakat „Co lubią wszy”

– plakat „Wszystko o wszawicy”

– prezentacja dla rodziców

– link do artykułu na stronie internetowej PSSE w m.st. Warszawie

https://www.gov.pl/web/psse-warszawa/wszawica–samo-umycie-wlosow-nie-wystarczy

Plakat PSSE w m.st. Warszawie

Prezentacja dla rodziców Wszawica_BROSZURA-3 wszawica_PLAKAT_1-1

Skip to content